woensdag 1 oktober 2008

Dolfijnen kijken!






























(Dit zijn de foto's die jullie nog tegoed hadden van me. Een kathedraal die wordt gerenoveerd, het presidentieel paleis en een paar huizen bij fort zeelandia.)

We zijn gister (dinsdag) met Wim mee op pad geweest. Wim heeft ons vorige week ook opgehaald van het vliegveld Zanderij, en in zijn vrije tijd verzorgt hij één en meerdaagse reisjes in Suriname. Om 8.30 uur moesten we klaar staan bij ’t Vat om vanuit daar mee te gaan naar een plaatsje iets noordelijk van Paramaribo. Daar aangekomen moesten we even wachten op het bootje dat ons die dag zou rondvaren. We waren exclusief de 2 mensen die de boot gingen besturen met zijn tienen, Ilona, Yvon, Marijke en ik, 2 studentes die tegenover Wim wonen, een Surinaamse jongen en nog 3 volwassenen die hier 2 weken op vakantie zijn en natuurlijk Wim zelf.

Eenmaal in de boot zijn we de Surinamerivier opgevaren richten Atlantische Oceaan naar het punt waar de Commewijnerivier en de Surinamerivier samenkomen. Hier zwemmen de dolfijnen langs als het eb of vloed is. En bij eb laten ze zich vaak zien, aldus de gids Remey. We hebben een tijdje rondgevaren en uiteindelijk ook heel veel dolfijnen gezien. Ik heb geprobeerd ze vast te leggen met mijn videocamera, maar dit was vrij lastig omdat het niet te voorspellen is wanneer en waar een dolfijn weer bovenkomt. Het is me aardig gelukt om ze op video vast te leggen, al heb ik vooral veel water gefilmd met af en toe een dolfijn…

Na een tijdje zijn we naar een dorpje aan de rivier gevaren (Braamspunt). Hier worden veel garnalen gevangen, gepekeld en gedroogd. Het was een erg armoedige omgeving, maar de garnalen waren heerlijk. Als enige van de groep heb ik er een geproefd.

Toen we in dit dorpje uitgekeken waren zijn we weer in het bootje gestapt om naar de plantage ‘Rust en Werk’ te varen. Hier kregen we een heerlijke lunch voorgeschoteld met bami, nasi, kip, kousenband, verschillende soorten sambal, komkommer en pindasaus. Het was heerlijk.

Toen we allemaal uitgegeten waren zijn we naar Nieuw Amsterdam gevaren. Hier kregen we een rondleiding over het gevangenis terrein. Dit terrein was vroeger ook een plantage, maar toen de slavernij afgeschaft werd, hebben ze de bestemming veranderd. Ook was het een verdedigingsvesting tijdens de Nederlandse kolonisatie en de tweede wereldoorlog.

Na het bezoekje aan het museum ben ik samen met Ilona en de twee andere studentes naar een plein gelopen. Dit plein was het regeringsplein, hier stonden diverse overheidsgebouwen en woningen van belangrijke mensen. Toen ook wij uitgekeken waren, zijn we teruggegaan naar het bootje waar de anderen op ons zaten te wachten. Het bootje heeft ons weer teruggebracht naar de plek waar we ’s ochtends opgepikt waren.

Het was een leuke en zeer interessante dag.

’s Avonds zijn we lekker gaan eten bij een Italiaans restaurant, ‘de Waag’. Erg lekker, maar voor Surinaamse begrippen ook redelijk prijzig. Omgerekend betaal je nog steeds maar 10 euro voor een bord eten, maar het was aan alles te merken dat dit een wat luxer restaurant was.

Vandaag (woensdag) is een nationale feestdag hier i.v.m. de Ramadan, alle overheidsinstanties zijn gesloten, en zo ook de scholen en veel winkels.

Morgen zal de stage dan eindelijk gaan beginnen. Een week vrij was erg lekker, en zeker goed om aan alles hier te wennen. Maar ik heb nu toch ook wel heel veel zin om echt met de stage te gaan beginnen.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ha Carlijn,
lekker beginnen op die manier, zeg! Heerlijk om eerst even 't land te leren kennen en lekker te genieten. Heel veel succes bij je stage, die nu inmiddels begonnen is. Ben erg benieuwd naar de verhalen daarover. Haha, 't lijkt nu nog of je lekker op vakantie bent :)

Nogmaals succes en sterkte. Ik denk aan jullie!
liefs, heleen

Unknown zei

Lieve Carlijn,

Kreeg vandaag je kaartje, zo leuk en lief! Bedankt. Bedacht me dat ik je nu dan echt je blog eens moest gaan lezen. Echt heel leuk. Lieverd, ik ben je verjaardag niet vergeten hoor, ik hoop je pakje volgende week te kunnen versturen en daar zit dan ook mijn echte felicitatie bij. Maar natuurlijk bij deze nog van harte gefeliciteerd. Ik heb aankomende week lekker vakantie. Ik wens je al het goeds en heel veel plezier, maar volgens mij komt dat wel goed. En nog een reactie op je kaartje, ik ben er ook voor jou, ook al zit je zo ver weg. Bedankt voor die lieve woorden uit het heerlijke warme Suriname. Ik denk aan je. Kus van mij en Ziggy.
xxx