zondag 5 oktober 2008

De eerste stagedagen...

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de leuke en lieve reacties op mijn verhalen. Het is erg leuk om te lezen allemaal.



De eerste stagedagen zitten erop. De foto hierboven is van het internaat terein, links achteraan (niet te zien op de foto) is ons huisje. We zijn heel rustig aan begonnen, maar ja, dat is hier heel gebruikelijk. Donderdag werden we om 7.45 uur verwacht bij juf Els, zij heeft ons welkom geheten en we hebben heel kort gesproken over onze plannen voor de eerste dag.

Om 8 uur begon de vlaggenparade, dit wil zeggen dat de Surinaamse vlag gehesen wordt, hierbij wordt het Surinaamse volkslied in gebarentaal gedaan door de leerlingen en de docenten, de docenten zingen er ook bij. Dit vond ik erg indrukwekkend om te zien.

Toen de ceremonie voorbij was, werden wij naar “onze” ruimte gebracht. De logopedieruimte zit in hetzelfde gedeelte als de audiometriste (juf Marci), zij doet alle hoortesten en verkoopt ook batterijen en onderdelen voor de hoorapparaten. Om 9.30 uur (we hadden dus meer dan een uur in die ruimte gezeten en ondertussen al het materiaal al uitgebreid kunnen bekijken) werden we opgehaald door juf Marci. Zij heeft ons een rondleiding gegeven door de school en we hebben kennisgemaakt met alle docenten van de school. Er zijn 12 klassen in totaal (basisonderwijs en middelbaar onderwijs samen), er zitten 5 à 6 kinderen per klas, op dit moment zijn er 62 leerlingen ingeschreven op de school. Deze waren echter niet allemaal aanwezig. Er waren docenten waarbij er nog geen enkel kind in de klas zat, sommige hadden er 2 of 3, maar geen enkele klas was compleet. De verwachting is dat dit pas in de loop van de volgende week wat beter zal zijn. Dit zou in Nederland echt ondenkbaar zijn.

Toen we alle docenten ontmoet hadden, zijn we weer naar juf Els gegaan om de verdere gang van zaken te bespreken. Hierbij leek het er sterk op dat zij zelf niet goed wist wat wij konden gaan doen. Wij hadden echter gehoopt dat zij ons meer duidelijkheid kon geven over het behandelen en de klassikale lessen enzo. Maar helaas, hier zullen we dus op en andere manier duidelijkheid over moeten krijgen.

We hebben wel al een verdeling gemaakt in wie welke klassen, en dus kinderen gaat behandelen. Yvon en Marijke krijgen de jongere kinderen, tot klas 3 (groep 5), Ilona en ik krijgen de kinderen vanaf klas 4 (groep 6). Deze verdeling hebben we gebaseerd op de ervaringen uit de vorige stage. Ilona en ik hebben beide al met de jongere doelgroep gewerkt, en Yvon en Marijke nog helemaal niet. Dus deze verdeling lag het meest voor de hand. Het gevolg was wel dat Ilona en ik een nieuwe behandelruimte zouden gaan betrekken op donderdag was het nog niet helemaal duidelijk welke ruimte dit zou worden.

Op vrijdag stonden we weer om 8 uur bij de vlaggenparade, dit is een dagelijks terugkerend ritueel. We kregen een lijst met alle namen van docenten, zodat we een schema konden gaan maken wanneer we waar willen gaan observeren (dit gaan we de eerste 2 weken doen). Ook kregen we te horen dat het oude muzieklokaal de nieuwe behandelruimte van Ilona en mij zal worden. Deze ruimte ligt in dezelfde vleugel als de lokalen van klas 4 t/m 6, de oudere leerlingen, die op het middelbaar onderwijs zitten, kunnen dan zelfstandig naar ons toe komen vanuit de lokalen waar zij les hebben.

Toen we hadden uitgevonden waar de sleutel lag van het nieuwe lokaal, zijn Ilona en ik begonnen met de spullen te verhuizen. Het weinige materiaal dat er is, is heel erg gericht op jongere kinderen. Ik ben dus ook erg benieuwd hoe het behandelen zal gaan met het materiaal dat Ilona en ik hebben geselecteerd. Mijn creativiteit zal zeker aangesproken gaan worden de komende maanden.

Een van de leerkrachten, juf Joan, heeft ons uitgenodigd volgende week zondag mee te gaan naar de plantage Rust en Werk (hier zijn we afgelopen dinsdag ook geweest). Er is dan blijkbaar een groot feest wat iets te maken had met de Ramadan. Er zullen dan mensen traditionele dansen laten zien. En er zullen allerlei traditionele activiteiten zijn. We gaan met het plaatselijk vervoer en we moeten al om 7.30 uur in het centrum klaar staan. Ik ben erg benieuwd!


Op vrijdagavond zijn we weer eens uit eten geweest, deze keer bij een Chinees. Het eten was erg lekker, maar ze zijn niet zuinig met kruiden. Op mijn garnalen zat zo enorm veel knoflook dat ik er zelf last van had, en de kip met kerry van Yvon was heel erg pittig (dus echt een restaurant voor jou mam!) En wederom is het heel erg goedkoop allemaal (130 SRD = € 42,50 voor vier personen).

Gister (zaterdag) zijn we naar de dierentuin geweest. Ik heb erg mooie dieren gezien, maar helaas zat het grootste deel in veel te kleine hokken. Dit had ik eigenlijk wel verwacht, maar het is toch wrang als het ook echt zo blijkt te zijn. Ik vond het dus erg dubbel om daar rond te lopen, want ik heb zo wel geholpen het in stand te houden. Ik heb hier ook wel foto’s gemaakt, maar daar is ook een beetje op te zien hoe klein de hokken zijn. Al waren er ook dieren met heel ruime hokken, dus ik hoop dat het de bedoeling is dat alle dieren grotere hokken gaan krijgen.


Vandaag zijn we naar Ford Zeelandia geweest voor een rondleiding. Deze worden alleen maar op zondag gehouden om 10.30 en 12.00 uur. Deze rondleiding duurde een uur. De gids heeft veel verteld over de geschiedenis van Suriname en de rol van het ford hierin. Het was een zeer interessante rondleiding.

3 opmerkingen:

Unknown zei

nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag!

Mijn laptop is gisteren (let op die laatste en ;-) ) volledig gecrasht, dus heb ik in allerijl een nieuwe moeten halen om je blog te kunnen blijven lezen...

Naast al die gekkigheid...
bedoel je ford zeelandia of fort zeelandia? De t versie geeft een hit op wikipedia, maar de d versie wordt in meerdere blogs gebruikt... is het een aparte spelling van jou of suriname?

groetjes, ouwe bok ;)

Unknown zei

Hebben ze ook verjaardag in Suriname ?
Ja, echt waar ?
Fijn !

Gefeliciteerd met je verjaardag dan !

Els zei

Ha meisje,
Fijn weer wat te lezen. Hoe was je verjaardag? Kon je balonnen opblazen, kaarsjes uitblazen, slingers ophangen??? Heb je nog ijstaart gemaakt ;) ?
Ik ben erg benieuwd.
Onthoud jij maar naar welke lekker pittige restaurants we allemaal moeten gaan. Die knoflookgarnalen lijken me wel wat.
Wat leuk dat die docent jullie meeneemt naar 'n ceremonie, zo zie je weer eens een andere kant van Suriname. We lezen het verslag wel weer. Groet en tot de volgende keer! Liefs. Els