woensdag 26 november 2008

Ziek en onafhankelijkheidsdag

De hele vorige week was ik ziek geweest, ook Yvon, Marijke en Ilona waren ziek. We hadden alle vier de griep, al is de griep hier wel even wat anders dan die in Nederland…
Op zaterdagavond ben ik samen Jean-Pierre en zijn ouders naar een Javaanse verjaardag geweest. Deze verjaardag was van familie via vaders kant. Op het feestterrein aangekomen kreeg iedereen te eten (alweer kousenband, bami en kip) en je mocht drinken zoveel je wilde. De bestelling ging per fles, niet per glas. Er was een band die typische Javaanse muziek speelde, en het was heel erg druk en gezellig. Om 12 uur was de jarige dan ook echt jarig. Er werd toen een verjaardagslied gezongen, en aan het eind van het liedje stond hij onder een paar ballonnen die kapot gemaakt werden. In die ballonnen zat confetti, van die plakkerige die niet zomaar van je afwaait. Het zag er erg bijzonder uit, een man met glitterconfetti over zich heen.
Afgelopen maandag hadden we geen stage omdat er een personeelsvergadering was. Hierdoor hoefden de leerlingen niet naar school, en hoefden wij dus ook niet te komen.
Op dinsdag was het Onafhankelijkheidsdag. In de loop van de middag ben ik wederom met de familie van Jean-Pierre naar het onafhankelijkheidsplein gegaan. Hier stond de broer van Jean-Pierre vleesworst te verkopen. Eerst zijn we een rondje over het feestterrein gaan lopen. Het feestterrein besloeg ongeveer de hele waterkant, het terrein bij Fort Zeelandia, en de palmentuin. Dit was in ieder geval het stuk dat ik gezien heb. Waarschijnlijk waren er nog veel meer festiviteiten.
Toen we uitgekeken waren, zijn we gaan helpen met worst verkopen. Deze vleesworsten waren erg in trek bij de mensen. Ik vond dat ik moest weten wat ik verkocht, dus heb een stukje geproefd. Het was kippenworst, erg gepeperd, en erg lekker. Het velletje kun je niet eten, dat is heel erg taai. Dus je zuigt de worst als ware uit zijn jasje. Naast deze worst verkochten we ook Bere (geen idee of je het zo schrijft, maar zo spreek je het wel uit). Dit zijn stukjes varkensdarm die uitgekookt zijn, en waar blijkbaar erg veel smaak aan zit. Hier heb ik me toch maar niet aan gewaagd. Het schijnt wel erg lekker te zijn, en er waren veel kinderen die dit wilden kopen. Het is ook niet zo duur, 1 SRD (€ 0.25) voor 2 stukjes van 5 cm. De worst kostte 2 SRD voor een stukje van ongeveer 7 cm. Toen de worst uitverkocht was, en de Bere bijna, hadden ze de inkoop zeer ruim terugverdient.
Op woensdag was het weer tijd voor een stagedag. Deze week zullen er, door de vergadering en het onafhankelijkheidsfeest en nog een godsdiensttraining op vrijdag voor de docenten, maar 2 stagedagen zijn. Dat is dus lekker rustig inkomen na een week ziek geweest te zijn.

Heel veel liefs, tn tot volgende keer!
Carlijn

3 opmerkingen:

Unknown zei

ik zou willen zeggen beterschap,
dat is zeker geen grap.

maar die wensen zijn al reeds te laat
want ik begrijp dat het alweer beter gaat

zoals je ziet, st Niklaas is in 't land
Komt hij ook naar 's werelds andere kant?

Doe ondertussen goed je best en maak plezier.
Dan probeer ik hetzelfde alhier.

Hannelly zei

Hoi Carlijn, Helaas heb ik geen goed bericht deze keer. Een week geleden hebben we te horen gekregen dat ons mam haar buik vol zit met tumoren (ze lieten het zien op een opnamefilmpje van de scan) en er is niets meer aan te doen.

Elke dag wordt ze zwakker maar heeft gelukkig niet erg veel pijn.

Er is bijna niets over van de vitale vrouw die ze was. Strijdlustig is ze nog bij vlagen, als er dingen geregeld moeten worden, maar verder heeft ze zich neergelegd bij het aanstaande afscheid.

Hoe lang nog? Weten we niet. Ze gaven ons 1 tot 3 maanden. Ik hoop het laatste, en vrees het eerste.

Rob is bezig een filmportret van haar te maken. Elke dag ga ik bij haar zorgen en koken, ontvang de tientallen belangstellenden (er is elke dag wel een man of tien twaalf op bezoek, door de dag heen) en raak zelf zo over de schok heen.

Je hebt haar ook nog wel gekend, dus laat ik het eventjes weten.

Hoop dat het met jou goed gaat, liefs,
Hannelly

Els zei

Hallo Carlijn,
Voor het eerst sinds een week hebben we weer internet. Sterker nog: we zitten weer beneden, de kachel brandt dus Sinterklaas kan komen ;) Hij komt niet deze week, volgende week de dertiende vieren we surprise avond. Tegen die tijd heb ik het hier wel opgeruimd, denk ik. De kasten staan en ik heb al een aantal dozen uitgeriuimd, de rest volgt morgen en in het weekend.
Ik ben blij dat je weer helemaal opgeknapt bent, kun je nog even genieten van alles daar. Lukt het met de stageopdrachten? Zo te lezen vallen er nogal wat lesdagen uit, kom je dan niet in de problemen? Hoe gaat het met de lessen aan de logopedie-studentes, zijn ze al wat meer gemotiveerd? Hoe gaat het met de onderzoeken? Ben erg benieuwd.
Ik word ook steeeds nieuwsgieriger naar de foto's, zou jammer zijn als het helemaal niet meer gaat lukken.
Carel heeft vandaag de ondervloer gekocht voor jouw huisje hier achter, misschien dat 't nog lukt om die te leggen voor oudjaarsavond.
Verder heb ik geen nieuws, heel veel liefs vanuit een koud winters Nederland!
Els