vrijdag 12 december 2008

Bijzondere laatste stageweken

Na de onafhankelijkheidsdag, hebben we 2 dagen stagegelopen op woensdag en donderdag, waarna we op vrijdag weer vrij waren i.v.m. een godsdiensttaining voor de leerkrachten. Dit was dus een lekker begin.
De week erna was er op woensdag voor de leerlingen een boottocht georganiseerd. Ilona en ik zijn meegegaan. Om 7.45 uur moesten we vertrekken om op tijd bij de boot te zijn. Maar zoals zo vaak hier in Suriname, kan dat ook best een kwartier tot een half uur later. Want ja, afspraken maak je om je er vooral niet aan te houden... Toen we uiteindelijk allemaal bij de boot waren, zijn we een stuk de Surinamerivier opgevaren langs Paramaribo en onder de Surinamebrug door. We kwamen langs een oud schip uit de tweede wereldoorlog dat in de rivier gezonken is. Dit wordt niet opgeruimd omdat het niet in de weg ligt. Toen we weer terug waren op school was ik ontzettend moe, maar het was heel erg leuk om de leerlingen op een andere manier mee te maken dan in de logopediebehandeling.
In Suriname wordt er wel aan Sinterklaas gedaan, maar het wordt hier 'kinderdag' genoemd. Op zaterdag 6 december had de politieke partij waar juf Joan lid van is iets georganiseerd voor kinderdag. Ze had gevraagd of Jean-Pierre en ik wilden helpen. Toen we op de bestemming aankwamen was het heel erg druk. Je kon niet fatsoenlijk van A naar B. Overal waren mensen aan het dringen. Het is vergelijkbaar met de doldwaze dagen van de bijenkorf, en dan nog wat erger. Als je je kind had aangemeld voor deze dag, kon je een cadeautje ophalen. Een erg leuk initiatief. Als het zou werken. Ik kreeg 4 kinderen onder mijn hoede waar ik de cadeautjes mee op moest gaan halen. Deze waren af te halen bij kraampjes. Je moest dan een bonnetje inleveren, en dan kreeg je een zak met allerlei lekkers en een cadeau. Ik geloof dat ik 3 keer meer volwassenen waren dan kinderen. Kinderen werden door de volwassenen gewoon aan de kant geduwd, en iedereen stond te dringen in de rij. Als de persoon achter het kraampje iemand kende tussen de mensen, dan kreeg die persoon gewoon eerder een zak, hier hoefe niet perse een bon voor ingeleverd te worden. Met als gevolg dat de mensen die zich netjes hadden ingeschreven niet allemaal een zak met cadeau kregen. Het is mij gelukt om voor 1 jongetje een zak te bemachtigen, 2 kinderen uit mijn groep kregen het zelf voor elkaar een zak te krijgen. 1 meisje moest ik helaas teleurstellen. Omdat het geen doen was om met 4 kinderen in die drukte te staan, heb ik het bonnetje voor dat meisje aan iemand gegeven die voor meerdere kinderen uit dezelfde groep cadeaus ging halen. Zo kon ik met de 4 kinderen naar een gedeelte waar allerlei spelletjes en activiteiten geregeld waren. Onderweg kwamen we nog een sinterklaas tegen, hier werd totaal geen aandacht aan geschonken, maar wat wil je, hij was donker, droeg een roze jurk, en had zelf een staf in elkaar geknutseld van een roodbruine buis. Niet echt overtuigend in mijn ogen.
Er was ook gratis drinken en banaan te krijgen. De kinderen hebben uiteindelijk een heel leuke dag gehad. En daar gaat het om bij kinderdag.

In de nieuwe stageweek hoopten we een keer een volle week te kunnen draaien. Maar helaas. Op woensdag kregen we te horen dat alle leerlingen op vrijdag naar de dierentuin zouden gaan. Dus wederom geen volledige stageweek. Eigenlijk komt het heel goed uit dat de kinderen op dit moment allemaal naar de dierentuin zijn, daardoor heb ik mooi tijd om even de blog bij te werken, en om het stageverslag af te maken.

Komende week is de laatste stageweek, maar ook deze zal weer vol activiteiten zijn. Want het is natuurlijk niet leuk om gewoon een keer 5 dagen achter elkaar naar school of je werk te gaan. Komende dinsdag gaan de kinderen om 10 uur naar een Mexicaans feest. Op donderdag is er een kerkdienst ter ere van kerst, en daarna kerstdiner, en de week daarna is de school op maandag en dinsdag open, kerstvakantie begint hier op 24 december. Maakt niet uit of dat midden in de week is of niet. Op dinsdag zijn de leerlingen wel al om 10 uur uit. Want dat is wel prettig, een korte schooldag vlak voor de vakantie. Normaal gaan ze tot 12.30 uur naar school, wat natuurlijk verschrikkelijk lang is....

Momenteel krijg ik mijn laptop niet meer gestart, waar ik de foto's op heb staan. Dus nu heb ik een keer een goede computer EN tijd om foto's up te loaden, heb ik geen foto's...

Heel veel liefs,
Carlijn

3 opmerkingen:

Els zei

Ha die Carlijn,
Leuk om weer eens wat te lezen. Het zit ook niet mee met de foto's, jammer!
Nog 'n paar weken en dan zien we elkaar weer, we verheugen ons erg op de reis en het weerzien. [Wat ik me afvraag: is er nog iets gedaan met al de hoortoestellen?
Groet aan je medestudenten, liefs,Els en Carel

Unknown zei

In je blog ben je een stuk cynischer over de levensinstellingen daar dan in het echt...

nogmaals succes met al je eigen werkzaamheden, als je daar de kans toe krijgt tussen alle activiteiten door.

Lennard zei

Hoi Carlijn,

Leuk om weer een stukje te lezen,
veel succes de laatste weken, niet te moe worden van al dat stage lopen hé;)

groetjes
Lennard