dinsdag 30 december 2008

Kerst en bezoek binnenland

Ik heb weer even internet dus is het weer tijd voor een kleine update.
De laatste stageweken zijn erg leuk geweest. De kerstviering van zowel het internaat als de school waren heel mooi om mee te maken. Als diner kregen we kerstbrood met kaas en daarnaast ook friet met kip (beide koud).

In het weekend voor de kerst zijn we naar het binnenland gegaan. We hebben 3 dagen doorgebracht in het vakantiepark DantaBai. Op zaterdagochtend zijn we vertrokken. Na een busrit van 5 uur en een boottocht van 20 minuten kwamen we op de plaats van bestemming aan. Het was een heel mooi stuk natuur, de rivier was op nog geen 100 meter van ons huisje. Na een bezoek aan een waterval een eindje stroomafwaarts, zijn we teruggegaan om te eten.

De volgende dag heb ik me gewassen in de rivier. Na het ontbijt zijn we in de boot gestapt om een Maron-dorp te bezoeken (bosland-creolen). Onderweg heb ik 2 kaaimannen gezien, een daarvan was in het zelfde stuk als waar ik die ochtend nog mijn haar had gewassen...
In het dorp hebben we een vogelspin gezien, Yvon heeft deze ook vastgehouden.
Na het bezoek aan het dorp zijn we verder gevaren om ergens te gaan zwemmen. Toen begon het bewolkt te worden en zijn we teruggevaren. Helaas te laat, want onderweg zijn we helemaal natgeregend! Gelukkig ging al snel de zon weer schijnen, en kon alles weer droog worden.

Op maandag hebben we nog een stuk door het regenwoud gelopen waarbij de gids veel heeft verteld over de bomen en de dieren die er leven.
Na de lunch zijn we met de boot teruggevaren naar de bus. Waarna we weer 5 uur hebben gezeten.
Eenmaal weer thuis hebben we gegeten, en zijn we op tijd naar bed gegaan.

Na de laatste stagedag ben ik met Jean-Pierre meegegaan naar Lelydorp. Maar eerst gingen we de stad nog in om inkopen te doen. De dag voor kerst hebben we het huis op orde gemaakt en nog meer inkopen gedaan. Om 12 uur 's nachts gingen we de cadeautjes uitpakken die onder de boom lagen waarna we gingen slapen.
De volgende dag zijn we begonnen met koken. Ze hadden gevraagd of ik een bijdrage wilde leveren aan het kerstdiner, dus heb ik aardappel-anders gemaakt. Naast de aardappel-anders was er nog een pasta en een rijstschotel, een rollade, hamlappen met ananas, diverse soorten groente en ijs als nagerecht. Het was een heerlijk diner. Er wordt hier in de loop van de middag al warm gegeten, dus dat betekende dat we om 14 uur al een heel vol bord naar binnen moesten werken.

Op tweede kerstdag ben ik terug naar Paramaribo gegaan. 's Avonds zijn Marijke, Ilona, Yvon en ik uit eten geweest. Er was een speciaal kerstmenu samengesteld wat echt overheerlijk was. Het etentje was ter ere van kerst en omdat het de laatste avond was.
Op zaterdag zijn we op tijd opgestaan om het huis schoon te maken en de lakens te wassen. Vervolgens was het wachten op de tijd die voorbij ging. Om 15 uur kwam Wim ons ophalen. Hij heeft mij in Lelydorp afgezet waarna hij de andere 3 naar het vliegveld heeft gebracht.

Op zondag zijn we met zijn allen naar de oma van Jean-Pierre gegaan in Wit-Santi. Hier hebben we soep gegeten, gewandeld, gezwommen en nog meer soep gegeten. Ik blijf het toch vreemd vinden om eind december in een kreekje te gaan zwemmen en in zomerkleding rond te lopen...

Op maandag was de vader van Jean-Pierre jarig. Dit wordt al om 12 uur 's nachts gevierd met een gekookt ei (?!). Dit heeft iets te maken met vruchtbaarheid en het verloop van je leven.

Maandag ochtend had ik mijn eindgesprek voor de stage met Melisa Venetiaan. Dit gesprek heeft 3 uur geduurd, ik heb het wel als een zeer positief gesprek ervaren. Uiteindelijk is mijn stage beoordeeld met een 7.
Na het eindgesprek heb ik met Jean-Pierre een heerlijke smoothie gedronken om het te vieren waarna we terug naar Lelydorp gingen om de voorbereidingen te treffen voor het bezoek voor de verjaardag. 's Avonds kwamen er een aantal vrienden en familie langs.

Morgen is het oudejaarsdag, hier wordt de laatste tijd al volop vuurwerk afgeschoten. Morgen schijnt het hele festijd al 's ochtends vroeg te beginnen met veel vuurwerk (bombels). Ik ben heel erg benieuwd!

Dit was het weer voor nu. Ik hoop binnenkort weer internet te hebben zodat ik kan vertellen hoe oud en nieuw hier was.

Liefs,
Carlijn

2 opmerkingen:

Unknown zei

Eerst slangen en dan weer kaaimannen... Kijk maar uit dat je het nieuwe jaar daadwerkelijk haalt ;-).

Els zei

Hallo Carlijn, waarschijnlijk is dit mijn laatste reactie. Ben zeer benieuwd naar de kaaimannen! Weet je nog hoe bang Lennard indertijd was in de Efteling --> verboden stad?
Hier wordt het onderhand echt koud; overdag min 2, 's nachts min 10. Er wordt al volop geschaatst op vennen en sloten. Ben echt blij dat we naar de tropen gaan! Morgen zal ik m'n koffr maar eens tevoorschijn halen en kijken of we nog wat aan moeten schaffen.
Een januari komt tante Bep en dan is het nog mar één nachtje slapen! Tot vrijdag. Kus